środa, 2 maja 2018

[RECENZJA PRZEDPREMIEROWA] "Negatyw" - Klaudiusz Szymańczak

Tytuł: "Negatyw"
Autor: Klaudiusz Szymańczak
 Wydawnictwo: Burda Książki
 Gatunek: Thriller/ Kryminał
 Liczba Stron: 450

Kryminał, który w pełni mnie zaskoczył.

"Nie ma bowiem nic ukrytego, co by nie miało być ujawnione, ani nic tajemnego, co by nie było poznane i na jaw nie wyszło." 


Opis:

John Slade - agent FBI, miłośnik sztuki nowoczesnej i jacka daniel'sa. Policja znajduje zwłoki syna amerykańskiego dyplomaty- nagie wiszące na łańcuchy w kanale ściekowym. Niedługo później zostaje zamordowany młody turysta, co zaskakujące narzędziem zbrodni okazuje się....pozytywka.
Nikt nie wie kim jest mężczyzna i dlaczego przyjechał do Nowego Jorku z torbą pełną forsy.


Opinia:

Jest to bardzo dobrze napisany kryminał. Nie mam się do czego przyczepić. Bardzo zaskakujące jest to, że jest to pierwsza książka autora i staje się znacząca i nabiera popularności. Rzadko się to spotyka. Jednak jestem w pełni zadowolona z tego co tu dostałam. Bardzo dobrze przedstawiona historia jak i pokazane dwa śledztwa na dwóch płaszczyznach czasowych. Dużym zaskoczeniem było dla mnie też jak autor potrafi świetnie manipulować uczuciami czytelnika. Ja czytając książki bardzo przywiązuję się do bohaterów. Wtedy kiedy myślałam, że akurat śledztwo dobiegło końca zostałam zaskoczona, że jednak na powierzchnie wychodzą nowe fakty. Główny bohater John Slade jest dobrze przedstawiony chociaż dosyć za często jak dla mnie sięgał po jacka daniel'sa. Co do samej książki autor porusza bardzo ciężki temat jakim jest rasizm. Główny bohater jest czarny i w książce pojawia się dużo rzeczy, faktów jak i dialogów na ten temat. Nie wszyscy się z tym godzą, i nie wszyscy go akceptują. Śledztwa przedstawione w tej książce też są w jakiś sposób połączone z tematem rasistowskim. Autor mówi dużo o kulturze w Polsce jak i Stanach Zjednoczonych. Opowiada też o religiach jakie są, jak my ludzie różnimy się nawzajem i co jesteśmy w stanie zrobić, gdy ktoś jest inny niż wszyscy wokół nas.W lekturze pojawia się nie tylko kościół katolicki. Wszystkie religie jak i ideologie z tym związane. Najbardziej jednak przeraża mnie to do jakich czynów może dokonać człowiek gdy chce kogoś zniszczyć. Czemu my dzieci musimy cierpieć za to z jakiej rodziny pochodzimy, w jakiej się wychowaliśmy. To, że ktoś z nas jest innej narodowości czy też innego koloru skóry to znaczy, że jest gorszy?. Zaskoczyło mnie to, że autor poruszył ten temat jednak pokazało mi to inne spojrzenie na aktualne rzeczy, które mnie otaczają, jak i podświadomość ludzi którzy oceniają osoby innego koloru skóry i naśmiewają się z nich tylko dlatego bo są czarni. 

Najbardziej zapamiętam cytat, który znajdziemy na końcu książki.

"Od zawsze wydawało mi się, że nie powinno mieć najmniejszego znaczenia, jaki mamy kolor skóry, w co wierzymy, skąd jesteśmy czy kogo kochamy. Że ważne jest tylko to, żebyśmy nikogo nie krzywdzili. Jednak najwyraźniej ma znaczenie, kim jesteśmy my, nasi rodzice, dziadkowie, a także to, skąd pochodzimy. O to jesteśmy gotowi walczyć, za to się mścić, tego nie potrafimy zapomnieć.Wymyślamy sobie bogów, państwa,narodowości, idee albo religie. Jedynie wtedy, gdy walczymy o coś, w co wierzymy, czujemy, że nasze życie jest wartościowe"

Samą książkę czytało mi się naprawdę szybko i przyjemnie mimo to, że porusza ona momentami bardzo ciężkie tematy. Okładka jest bardzo dobrym odzwierciedleniem historii. Moim zdaniem, ten kryminał powinien przeczytać każdy, a szczególnie osoby, które lubią książki zawierające w sobie tematy rasistowskie, jak i ideologie religijne. Każdy kto czyta kryminały i thrillery powinien przeczytać "Negatyw". Okazała się ona dla mnie jak do tej pory najlepszym kryminałem, który przeczytałam w tym roku. Jeśli kolejne książki pana Szymańczyka będą tak dobre jak ta, to jestem ich bardzo ciekawa i na pewno po nie sięgnę.    

ZACHĘCAM WAS DO PRZECZYTANIA A PREMIERA JUŻ 9 MAJA 

Za egzemplarz bardzo dziękuje Burda Książki

2 komentarze: